Критерії оцінювання

https://ezavuch.mcfr.ua/npd-doc.aspx?npmid=94&npid=18747&utm_source=pedrada.com.ua&utm_medium=refer&utm_campaign=content_link


КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ 

 З УКРАЇНСЬКОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУР  


Головною метою вивчення предметів „Українська література", „Зарубіжна 

література" в загальноосвітній школі є залучення учнів до найвищих досягнень 

національної та світової літератури і культури, національних і загальнолюдських 

духовних цінностей, розвиток творчих здібностей учнів, виховання в них естетичного 

смаку, високої читацької та загальної культури, вироблення вмінь самостійно 

ознайомлюватися зі зразками мистецтва слова, свідомо сприймати втілені в них 

естетичні й духовні цінності. 

Для досягнення цієї мети слід вирішувати такі основні завдання: 

  •  формувати в учнів уявлення про художню літературу як мистецтво слова, важливу 

складову системи мистецтв і духовної культури українського та інших народів світу; 

  •  виховувати повагу до духовних скарбів українського народу та всього людства, 

расову, етнічну, соціальну, гендерну, релігійну, індивідуальну толерантність 

одночасно з принциповим нонконформізмом, здатністю формувати, формулювати й 

активно відстоювати власну точку зору, свою систему життєвих цінностей і 

пріоритетів, прагнення мати ніким не нав'язане світобачення, не бути об'єктом 

маніпуляцій, зберігати й примножувати кращі національні традиції, не сприймати 

культу сили й переваги матеріальних цінностей над духовними; 

  • навчати школярів сукупності відомостей про вершинні явища українського та 

світового літературного процесу, загальні закономірності його перебігу від 

найдавніших часів до сьогодення; 

  •  давати школярам оптимальний обсяг літературознавчих понять і термінів, потрібних 

для повноцінного аналізу й інтерпретації художніх текстів, розуміння головних 

закономірностей перебігу літературного процесу; 

  •  відпрацьовувати з учнями вміння й навички аналізу й інтерпретації художнього 

тексту, здатність сприймати його з урахуванням задуму й стилю автора, бачити 

кожен конкретний твір у літературному, культурному та історичному контекстах; 

  • навчати школярів визначати національну своєрідність і загальнолюдську значущість 

літературних творів, у тому числі шляхом зіставлення зі зразками різних 

національних літератур та різних видів мистецтв; 

  •  розвивати усне й писемне мовлення школярів, їхнє мислення (образне, асоціативне, 

абстрактне, логічне тощо); 

  •  формувати в учнів потребу в читанні літературних творів, здатність насолоджуватися 

мистецтвом слова, засвоювати духовно-естетичний потенціал художньої літератури, 

реалізувати його у власному житті; 

  • відпрацьовувати навички розрізнення явищ елітарної та масової культури; 
  •  прищеплювати школярам високий естетичний смак. 

Об'єктом вивчення в курсах української та зарубіжної літератури та літератур 

національних меншин є художній твір, його естетична природа та духовно-етична 

сутність. Аналіз та інтерпретація літературного твору мають спиратися на ґрунтовне 

знання тексту, докладний розгляд ключових епізодів, доречне цитування, виразне читання

 окремих творів або їх фрагментів тощо. Теоретичні аспекти вивчення твору 

при цьому слід розглядати не як самоціль, а як один із засобів визначення 

своєрідності його поетики. На уроках української літератури та літератур 

національних меншин учні працюють з текстами, написаними мовою оригіналу, на 

уроках зарубіжної літератури - з літературними творами, перекладеними українською 

мовою, а за умови готовності школярів - мовою оригіналу. 

Моніторинг і оцінювання результативності навчання належать до 

найважливіших аспектів навчального процесу і значною мірою визначають його 

якість. На уроках літератури домінантною формою навчання і здійснення контролю 

за досягнутими результатами є діалог, який відбувається на всіх етапах навчальної 

діяльності і до якого учнів залучає вчитель, спонукаючи розмірковувати, робити 

узагальнення і висновки, висловлювати власні думки, оцінювати. Під час такого 

оцінювання обов'язковим має стати контроль за прочитанням кожним учнем 

програмових творів, визначення рівня засвоєння їхнього змісту та вироблення вмінь і 

навичок їхнього аналізу й інтерпретації, перевірка виконання усних і письмових робіт. 

Оцінювання навчальних досягнень учнів з української та зарубіжної літератури 

та літератур національних меншин має здійснюватися за такими критеріями: 

Рівні навчальних досягнень 

Бали Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів 

I. Початковий 

1 бал.  Учень (учениця) на елементарному рівні відтворює матеріал, 

називаючи окремий літературний факт або явище (автора й 

назву твору, окремих літературних персонажів тощо) 

2 бали. Учень (учениця) розуміє навчальний матеріал і може 

відтворити фрагмент із нього окремим реченням (називає 

окремі факти з життя та творчості письменника, головних 

персонажів твору, упізнає за описом окремого персонажа 

твору, упізнає, з якого твору взято уривок тощо) 

3 бали. Учень (учениця) розуміє навчальний матеріал і за допомогою 

вчителя дає відповідь у формі висловлювання (відтворює 

зміст у певній послідовності, називає на репродуктивному рівні 

жанр твору, упізнає літературний факт за описом або 

визначенням) 

II. Середній 

4 бали. Учень (учениця) має уявлення про зміст твору, може 

переказати незначну його частину та з допомогою вчителя 

визначає основні сюжетні елементи, на репродуктивному рівні 

відтворює фактичний матеріал 

5 балів. Учень (учениця) знає зміст твору, переказує окрему його 

частину, знаходить у тексті приклади відповідно до 

сформульованого завдання, висловлює оцінювальне 

судження й доводить його одним-двома аргументами, 

завершує відповідь простим узагальненням, дає визначення 

літературних термінів 

6 балів. Учень (учениця) знає зміст твору, може переказати його 

значну частину, з допомогою вчителя виділяє головні епізоди, 

уміє формулювати думки, називає риси характеру 

літературних героїв, установлює окремі причинно-наслідкові 

зв'язки, дає визначення літературних термінів за прикладами 

ІІІ. Достатній 

7 балів. Учень (учениця) володіє матеріалом і навичками аналізу 

літературного твору за поданим учителем зразком, наводить 

окремі приклади з тексту 

8 балів. Учень (учениця) володіє матеріалом, за зразком аналізує 

текст, виправляє допущені помилки, добирає докази на 

підтвердження висловленої думки, застосовує відомі факти, 

поняття для виконання стандартних навчальних завдань 

9 балів. Учень (учениця) володіє матеріалом та навичками 

комплексного аналізу літературного твору, застосовує теорію в 

конкретних ситуаціях, демонструє правильне застосування 

матеріалу, складає порівняльні характеристики, добирає 

аргументи на підтвердження власних міркувань  

ІV. Високий рівень

10 балів. Учень (учениця) володіє матеріалом і навичками комплексного 

аналізу літературного твору, виявляє початкові творчі 

здібності, самостійно оцінює літературні явища, працює з 

різними джерелами інформації, систематизує, узагальнює та 

творчо використовує дібраний матеріал 

11 балів. Учень (учениця) на високому рівні володіє матеріалом, 

уміннями й навичками комплексного аналізу художнього твору, 

використовує засвоєні факти для виконання нестандартних 

завдань, самостійно формулює проблему й вирішує шляхи її 

розвязання, висловлює власні думки, самостійно оцінює 

явища літератури та культури, виявляючи власну позицію 

щодо них 

12 балів. Учень (учениця) вільно володіє матеріалом та навичками 

текстуального аналізу літературного твору, виявляє особливі 

творчі здібності та здатність до оригінальних рішень 

різноманітних навчальних завдань, до перенесення набутих 

знань і вмінь на нестандартні ситуації, має схильність до 

літературної творчості 


 Критерії оцінювання та вимоги до виконання письмових робіт

 

Вимоги до виконання письмових робіт і перевірки зошитів

Загальні вимоги до ведення учнівських зошитів


Правильне, грамотне і охайне виконання письмових завдань привчає учня до систематичної праці, формує повагу до неї, звичку до чистоти, охайності та порядку.
Усі записи в зошитах учні повинні виконувати з дотриманням таких вимог:
- писати охайно, розбірливим почерком, синім чорнилом;
- зберігати поля з зовнішньої сторони;
- вказувати дату виконання роботи;
- вказувати, де виконується робота (класна чи домашня), позначати номер вправи, приклада, задачі;
- креслення виконувати олівцем (у випадку необхідності – із застосуванням лінійки та циркуля), а умовні позначення до них підписувати ручкою;
- дотримуватися абзаців, однакових інтервалів між словами, дописувати кожен рядок до кінця, орієнтуючись на правила переносу, не виходячи за межі рядка;
- якщо потрібно виправити помилку, учень має закреслити неправильно написану літеру чи цифру навкіс і замість неї зверху написати потрібну літеру чи цифру. Якщо треба замінити слово, словосполучення, речення чи приклад у ході виконання роботи, то те, що підлягає зміні, слід охайно закреслити тонкою горизонтальною лінією, а не витирати гумкою, замальовувати коректором чи брати в дужки (дужки є пунктуаційним знаком), і далі написати правильно;
виправлення (закреслення чи поновлення) написаного робити ручкою, а не олівцем!!!
Загальні вимоги до перевірки письмових робіт
Усі записи, помітки й виправлення в учнівських роботах слід виконувати ручкою з червоним чорнилом.
Виявлені помилки чи неправильно вжите слово вчитель підкреслює або закреслює скісною рискою, надписуючи правильно, і ставить помітку на полях. Виправляти неправильний результат по написаному не дозволяється.
Виявлені помилки позначають так:
орфографічні, пунктуаційні та граматичні помилки на вивчені вже правила підкреслюють горизонтальною рискою й на березі в цьому ж рядку вказують тип помилки (і - орфографічна, v - пунктуаційна, г - граматична), помилки на ще не вивчені правила виправляють, перекреслюючи їх скісною рискою (/) й надписуючи потрібну літеру чи розділовий знак, вказують на березі тип помилки, проте її не враховують при остаточному визначенні оцінки;
лексичні (неточність у слововживанні, тавтологія, росіянізми тощо), стилістичні (стильова невідповідність дібраних мовних засобів, одноманітність дібраних мовних засобів тощо) та змістові
помилки (логічні - втрата послідовності викладу, неправильний поділ тексту на абзаци, фактичні - неправильно вказано дату, власну назву тощо) підкреслюють горизонтальною хвилястою рискою й
 в цьому ж рядку вказують тип помилки (л - лексична, с - стилістична, з - змістова помилки).                                            1

Вимоги до виконання і перевірки письмових робіт з зарубіжної літератури

     Основними видами класних і домашніх письмових робіт з зарубіжної є:

·                     відповідь на поставлене в підручнику або викладачем запитання;

·                     написання навчальних класних і домашніх творів;

·                     виконання самостійних творчих робіт (написання віршів, оповідань, есе, створення проектів, підготовка доповідей, рефератів тощо);

·                     робота з цитатним матеріалом, з літературними джерелами та інші види робіт, передбачені чинними програмами;

·                     тестування;

·                     складання планів (простих і складних);

·                     складання таблиць, схем римування, партитур, написання конспектів, робота з цитатним матеріалом, з літературними джерелами, додатковою науковою, критичною та словниково-довідковою літературою та інші види робіт, передбачені чинними програмами.

Основними видами класних і домашніх усних робіт із зарубіжної літератури є:

·                     виразне читання художніх текстів;

·                     відповідь на поставлене в підручнику або викладачем запитання;

·                     складання усних навчальних класних і домашніх творів різних жанрів і обсягу;

·                     читання напам‘ять;

·                     переказ (докладний і стислий) тощо.

Основними видами контрольних робіт із зарубіжної  літератури є:

·                     тест;

·                     відповіді на запитання;

·                     контрольний літературний диктант;

·                     анкета головного героя;

·                     комбінована контрольна робота;

·                     письмові контрольні твори

Кількість тематичних контрольних робіт із зарубіжної літератури у 5кл. – 5,               у 6 -11 класах - не менше шести на рік .

Кількість контрольних творів із зарубіжної літератури визначається за класами:
6-11 класи - один контрольний твір на семестр (у першому семестрі п’ятого класу учні творів не пишуть).

Кількість і призначення учнівських зошитів

 

Для виконання основних видів класних і домашніх письмових робіт із зарубіжної літератури в учнів має бути по одному зошиту .

Для контрольних робіт із зарубіжної літератури використовують по одному зошиту.


 

Для навчальних і контрольних видів письмових робіт використовують зошити в лінію (з позначеним берегом) на 18 або 24 сторінки (у 10-11 класах зошит для навчальних робіт може бути більшим за обсягом).

Зошити для контрольних робіт мають зберігатися протягом навчального року.

 

Порядок перевірки письмових робіт
Зошити для навчальних класних і домашніх робіт перевіряють:
у 5 класах-перевірка кожної роботи,
у 6 класах - двічі на тиждень;
у 7-9 класах - 2-3 рази на місяць;
у 10-11 класах - двічі на місяць.

Оцінки за ведення зошитів із зарубіжної літератури виставляють один раз на місяць окремою колонкою в журналі і враховують як поточну до найближчої тематичної атестації.

Виставляючи оцінку за ведення зошита з мови чи літератури, слід ураховувати такі критерії:
наявність різних видів робіт;
грамотність (якість виконання робіт);
охайність;
уміння правильно оформляти роботи (дотримання вимог орфографічного режиму).

Виставляючи оцінку за ведення зошита з зарубіжної літератури, викладач обов’язково перевіряє кілька робіт з метою виставлення аргументованої, об’єктивної оцінки, але кількість цих робіт визначає на власний розсуд (але не менше двох на місяць).
Ведення зошитів з зарубіжної літератури оцінюється оцінкою від 1 до 12 балів.

Орфографічний режим
Записи в зошиті виконують кульковою ручкою з синім чорнилом чи його відтінками .

Між класною та домашньою роботою пропускають два рядки (між видами робіт, що входять до складу класної чи домашньої роботи, рядків не пропускають).
Дату класної, домашньої чи контрольної роботи з зарубіжної літератури записують так: в першому рядку дату записують словами, а в другому – вид роботи (класна, домашня чи контрольна). У зошитах із зарубіжної літератури в 10-11 класах можливим є й інше оформлення: в першому рядку записують вид роботи, а на полі цього ж рядка зазначають дату цифрами.

У зошитах для контрольних робіт із зарубіжної літератури записується дата й тема, у межах якої виконується контрольна робота.
Після заголовків, назв видів робіт, підпису зошита крапку не ставлять.

Пам’ятка з вивчення стану ведення учнівських зошитів
1. Наявність зошитів у всіх учнів класу.
2. Якість підпису зошитів. Дотримання єдиних вимог.
3. Обсяг роботи (зіставлення зробленого на уроці і вдома.
4. Характер письмових робіт (репродуктивний, творчий).
5. Рівень диференціації навчальної діяльності учнів.
6. Рівень навчальних досягнень учнів (визначається в основному за зошитами для контрольних робіт).
7. Якість виконання практичної частини навчальних програм.
8. Систематичність та якість виконання домашніх завдань.
9. Перевірка зошитів учителями (періодичність перевірки відповідно до вимог МОН України, якість перевірки, характер оцінки письмових робіт, дотримання критеріїв оцінювання).
10. Ефективність роботи над помилками (методи виправлення, наявність системи роботи над помилками).
11. Культура ведення, каліграфія.
12. На основі чого виставляються оцінки за зошити в журнал теоретичного навчання. Відповідність оцінок за письмові роботи в журналі оцінкам у зошитах.

Пам’ятка перевірки ведення зошитів

Зміст роботи

1

Назва предмета

·         Клас 

·         Кількість зошитів

·         Кількість учнів у групі(класі)

2

Дотримання єдиного мовного режиму:

·         Підпис

·         Зовнішній вигляд

·         Культура ведення (додержання полів, назва робіт, дата, наявність схем, підкреслень, чистота виконання)

Наявність робочих зошитів та зошита для контрольних робіт

3

Зміст робіт, відповідність їх вимогам програми

·         Різноманітність видів робіт

·         Рівень складності робіт

4

Обсяг і характер робіт:

·                                Кількість сторінок у класній та у домашній роботі

·         Робіт за зразком (класних і домашніх)

·         Кількість творчих робіт (класних і домашніх)

Кількість самостійних робіт (класних і до-машніх)

5

Система письмових робіт (класних і домашніх):

·         Всього робіт

Співвідношення за обсягом між домашніми і класними роботами

·         Систематичність ведення письмових робіт

(на уроках і вдома)

6

Наявність диференційованого та індивідуального підходів

7

Система роботи над помилками, грамотність

8

Оцінювання письмових робіт, відповідність оцінок нормам

9

Робота викладача з зошитами

(система перевірки, якість перевірки, методи ви-правлення помилок, зразки та записи викладача)

10

Виставка зошитів

11

Дозування домашніх завдань, їх диференціація

12

Висновки і пропозиції

 

ВИДИ ПОМИЛОК У ПИСЬМОВІЙ РОБОТІ

З (змістові)

Не розкрито тему переказуваного тексту. Нечітко передано головну думку тексту. Додано щось зайве. Про щось сказано недостатньо. Порушено послідовність викладу.

Л (лексичні)

Слово вжите в невластивому йому значенні. Невиправдано повторюється слово або спільнокореневі слова. Вжите російське слово замість українського. Вжите зайве слово.

Г (граматичні)

Ужите неправильно утворене слово. Використане перекручене або спотворене слово. Слова неправильно поєднані між собою. Неправильно побудоване речення.

І (орфографічні)

Слово записане з порушенням правил щодо написання літер, які позначають ненаголошені голосні звуки, приголосні звуки, що уподібнюються, неправильно вжито м»який знак або апостроф і т.ін.

V (пунктуаційні)

Неправильно розставлені розділові знаки.

Критерії  оцінювання  письмових  робіт  (творів  та  переказів)

 

Рівні

Бали

ПОМИЛКИ

за  зміст (З)

Грамотність

І + V

Л + Г + Ст.

І

1

Окремі  речення

15 — 16, >

 

9 — 10

 

2

Окремі  фрагменти

13 — 14

 

3

Менше  ½  норми

11 — 12

ІІ

4

7

9 — 10

 

7 — 8

 

5

6

7 — 8

 

6

5

5 — 6

ІІІ

7

4

4

 

5 — 6

 

8

3

3

 

9

2

1 + 1 (негр.)

ІV

10

1

1

3

 

11

1 (негр.)

2

 

12

1

Негрубі  помилки,  повторювані  й  однотипні.

У  підрахунку  помилок:

2        негрубі  вважати  за  одну  помилку;

повторювані — за  одну;

однотипні — на  одне  правило,  але  в  різних  словах — різні  помилки;

5        виправлень — 1  помилка.

План — не  враховується.

Для  творів. Якщо  обсяг твору значно перевищує середній, то + 1бал  (або  — 1 бал).

 

Оцінюючи  письмові  роботи  (перекази,  твори),  враховують  наявність:

 

1)     орфографічних  та  пунктуаційних  помилок,  які  підраховуються  сумарно,     без  диференціації  (перша  позиція);

2)     лексичних, граматичних  і  стилістичних  помилок  (друга  позиція).

Загальну  оцінку  за  мовне  оформлення  (МО)  виводять  таким  чином:

до  бала  за  орфографію  та  пунктуацію  додають  бал,  якого  заслуговує           робота  за.кількістю  лексичних,  граматичних  і  стилістичних  помилок,  одер-жана  сума  ділиться  на  2:

МО — 3  —  5 : 8 б.    (8 + 8): 2 = 8 б.

                        І +V          Л+Г+Ст.

            Під  час  виведення  єдиної  оцінки  за  письмову  роботу  до  кількості  балів,  набраних  за  зміст  переказу  чи  твору,  додається  кількість  балів  за  мовне  оформлення  і  їхня  сума  ділиться  на  2:

З — 2: 9 б.      МО — 4 + 6: 7 б.      (9+7): 2 = 8 б.

            При  цьому  якщо  частка  не  є  цілим  числом,  вона  закруглюється  в  бік  більшого  числа.

 

Остаточний вигляд запису: З — 2 : 9 б.                МО — 3 — 5 : 8 б.           9 б.

  


 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар