вівторок, 10 травня 2016 р.

Роздуми про духовну сутність людини у вірші Джона Донна «Мету я втратив. Жити без мети…»

Роздуми про духовну сутність людини у вірші Джона Донна «Мету я втратив. Жити без мети…»


Конспект уроку зарубіжної літератури, 8 клас (за новою програмою)
Тема: Роздуми про духовну сутність людини у вірші Джона Донна «Мету я втратив. Жити без мети…». Напруга почуттів та емоцій ліричного героя. Символіка поетичної мови.
Мета:  познайомити учнів з  життям та творчістю  видатного англійського поета «метафізика» Джона Донна, вчити виявляти у поетичних текстах провідні теми, ідеї, символи бароко, розкривати їх філософський зміст, давати власне тлумачення (навчальна);   
розвивати навички зв’язного мовлення, дослідницько-пошукової роботи, виразного читання та творчого мислення (розвивальна);
виховувати інтерес та повагу до творів мистецтва, виховувати  бажання долати перешкоди на життєвому шляху (виховна).
Тип уроку:  урок-пошук (вивчення нового матеріалу)
Обладнання: портрет Джона Донна, мультимедійна презентація, тексти вірша Джона Донна «Мету я втратив. Жити без мети…»
Епіграф:   
       Митці бароко жили у світі, де… «розпалася гармонія»,  у світі оголених протиріч і антиномій, що мисляться ними як норма буття і водночас як естетичний принцип, що реалізується в поетиці контрастів.
                                                                                                             Д.Наливайко
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.     «Згадаймо все»
-         Що означає слово «бароко»?
-         Назвіть хронологічні рамки цієї доби?
-         Назвіть основні ознаки бароко як художнього напрямку.
-         Яке головне питання хвилювало людину в цю добу? (Чи вільна людина у своїх вчинках, думках та бажаннях).
-         Назвіть основні ознаки «темного стилю» Л. де Гонгори.
-         Які філософські проблеми порушуються у вірші «Галерник»?
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
1.     Створення проблемної ситуації.  Слово вчителя.
-         Ми продовжуємо вивчати добу бароко та знайомитись з митцями, які уславили її.  Пригадайте, де ми зустрічалися з цими рядками вірша?

Якщо ти народився, щоб зріти дива,
Де невидимий світ – лиш для тебе ява,
Верхи мни десять тисяч і днів, і ночей,
Поки біле волосся сягне до плечей.
І розкажеш, як вернеш з далеких доріг,
Про всі дивні дива, що спізнати устиг,
І присягнеш, що не бачив ти дива –
Жінки тієї, що чесна й правдива.
(Ці рядки ми зустрічали в 7класі, коли читали  роман  Діани Вінн Джонс «Мандрівний замок Хаула»)
-           Правильно. Автор цих рядків - Джон Донн. У романі Діани Джонс ці, на перший погляд, не дуже зрозумілі слова були своєрідним кодом до тлумачення  чаклунського закляття. Чому саме вірш Джона Донна використала письменниця у своєму романі?  Відповідь на це питання ми спробуємо дати  у кінці нашого уроку?
ІV. Ознайомлення з особистістю Джона Донна на основі інформації підручника  (учні вдома працювали зі статтею підручника ) та матеріалів  презентації. (Див. Додаток 1)
1.  Перегляд презентації.
2.  Бесіда з учнями:
-         Прочитайте слова Д. Наливайка, взяті за епіграф до нашого уроку. Виділіть ключові слова та прокоментуйте їх.
Слово вчителя.
Постать Джона Донна – багатогранна, а його поезія – емоційна й глибоко інтелектуальна. Його творчість відображає різні прояви людської натури, складність духовного буття особистості. Це дало підстави його  наступникам визнати митця очільником літературної школи англійських «поетів-метафізиків».
3.  Повідомлення учня про метафізичну поезію.
V.  Аналітичне дослідження поезії Джона Донна « Мету я втратив. Жити без мети…»
Виразне читання вчителем або підготовленим учнем поезії Донна « Мету я втратив. Жити без мети…» у перекладі В.Коптілова.

-         Ваше враження від поезії?
-         Охарактеризуйте емоційний стан ліричного героя?
-         Яким настроєм наповнена поезія? Це песимістичний чи оптимістичний вірш? Чому?
Слово вчителя. Схильність до вагань між життєлюбством і аскетизмом вважається однією з визначальних рис духовного життя часів бароко.
Мистецтво бароко вже не просто розважало чи давало відпочинок, воно спонукало до роздумів про життя – його загадковість, красу і трагізм. Тож мистецтво бароко закликало людину дорожити життям і пройти його осмислено, духовно змістовно.
-         Які образи виникли  у вашій уяві?
-         Які філософські питання хвилюють ліричного героя?
-         Визначте основні метафізичні образи у поезії «Мету я втратив. Жити без мети…» (Смерть, Час, Людина, Доля, Бог, Кара …)
-         Які художні засоби можна визначити в поезії? Наведіть приклади.
Слово вчителя. Визначальним стильовим засобом бароко є метафора, за допомогою якої можна пов’язати чи зіставити несумісні  на перший погляд ідеї та предмети, тому світ постає багатозначним, динамічним. Звідси потяг бароко до живописності, гротеску, містики, риторики, контрасту.
-                     Що являє собою текст? Діалог чи монолог? (Герой задає уявному співрозмовнику питання, заздалегідь знаючи, що не отримає  на них відповіді).
-                     Як ви вважаєте, чи схиляється ліричний герой Дж. Донна під ударами долі?
-                     Прочитайте рубрику «Краса слова» на с. 221 та розкрийте ознаки бароко, що знайшли втілення у творчості поета.
VI. Рефлексія
-                    Тож повернімося до початку уроку й спробуємо відповісти на проблемне питання. (Вислуховуються всі думки учнів).
Слово вчителя. Отже, Джон Донн відкрив людині небачені досі глибини духу, нездоланні протиріччя, зобразив трагізм існування особистості у світі і драматизм її внутрішнього життя. У творчості Дж. Донна чітко відчувається пульсація думки. Сюжет у його творах визначає не тільки рух художнього образу, але й рух думки. У творчості співця бароко високо цінується людина, її духовне й тілесне єство, проголошується вічне життя, і його поезія – це розлогий діалог людини з Богом про життя, любов, смерть.
VII. Аргументація та виставлення оцінок за урок
VIII. Домашнє завдання: Зіставити (у вигляді таблиці) образи ліричних героїв віршів Л. де Гонгори та Джона Донна.

Використана література:
1.     Ніколенко О.М. Бароко. Класицизм. Просвітництво: [посібник для вчителя]/ О.М.Ніколенко – Харків: Веста: Ранок, 2003. – 224 с.
2.     Кирилюк З.В. Античність. Середньовіччя. Відродження. Бароко. Класицизм/ З.В. Кирилюк. – Тернопіль, 2002. – 258 с.
3.     Ніколенко О.М., Зуєнко М.О., Стороха Б.В. Зарубіжна література. Підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів – Київ: Грамота, 2016. – 286 с.

Немає коментарів:

Дописати коментар