Роздуми про духовну сутність людини у вірші Джона Донна «Мету я втратив. Жити без мети…»
Конспект уроку зарубіжної літератури, 8 клас (за новою програмою)
Тема: Роздуми про духовну сутність людини у вірші Джона Донна «Мету
я втратив. Жити без мети…». Напруга почуттів та емоцій ліричного героя.
Символіка поетичної мови.
Мета: познайомити учнів
з життям та творчістю видатного англійського поета «метафізика»
Джона Донна, вчити виявляти у поетичних текстах провідні теми, ідеї, символи
бароко, розкривати їх філософський зміст, давати власне тлумачення (навчальна);
розвивати навички зв’язного мовлення, дослідницько-пошукової роботи,
виразного читання та творчого мислення (розвивальна);
виховувати інтерес та повагу до творів мистецтва, виховувати бажання долати перешкоди на життєвому шляху (виховна).
Тип уроку: урок-пошук (вивчення
нового матеріалу)
Обладнання: портрет Джона Донна, мультимедійна презентація, тексти
вірша Джона Донна «Мету я втратив. Жити без мети…»
Епіграф:
Митці бароко жили у світі, де… «розпалася
гармонія», у світі оголених протиріч і
антиномій, що мисляться ними як норма буття і водночас як естетичний принцип,
що реалізується в поетиці контрастів.
Д.Наливайко
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.
«Згадаймо все»
-
Що
означає слово «бароко»?
-
Назвіть
хронологічні рамки цієї доби?
-
Назвіть
основні ознаки бароко як художнього напрямку.
-
Яке
головне питання хвилювало людину в цю добу? (Чи вільна людина у своїх вчинках,
думках та бажаннях).
-
Назвіть
основні ознаки «темного стилю» Л. де Гонгори.
-
Які
філософські проблеми порушуються у вірші «Галерник»?
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
1. Створення
проблемної ситуації. Слово вчителя.
-
Ми
продовжуємо вивчати добу бароко та знайомитись з митцями, які уславили її. Пригадайте, де ми зустрічалися з цими рядками
вірша?
Якщо ти народився, щоб зріти дива,
Де невидимий світ – лиш для тебе ява,
Верхи мни десять тисяч і днів, і ночей,
Поки біле волосся сягне до плечей.
І розкажеш, як вернеш з далеких доріг,
Про всі дивні дива, що спізнати устиг,
І присягнеш, що не бачив ти дива –
Жінки
тієї, що чесна й правдива.
(Ці рядки ми зустрічали в
7класі, коли читали роман Діани Вінн Джонс «Мандрівний замок Хаула»)
-
Правильно.
Автор цих рядків - Джон Донн. У романі Діани Джонс ці, на перший погляд, не
дуже зрозумілі слова були своєрідним кодом до тлумачення чаклунського закляття. Чому саме вірш Джона
Донна використала письменниця у своєму романі?
Відповідь на це питання ми спробуємо дати у кінці нашого уроку?
ІV. Ознайомлення з особистістю Джона Донна на основі
інформації підручника (учні вдома працювали зі статтею підручника ) та матеріалів презентації. (Див. Додаток 1)
1. Перегляд презентації.
2. Бесіда з
учнями:
-
Прочитайте
слова Д. Наливайка, взяті за епіграф до нашого уроку. Виділіть ключові слова та
прокоментуйте їх.
Слово вчителя.
Постать
Джона Донна – багатогранна, а його поезія – емоційна й глибоко інтелектуальна.
Його творчість відображає різні прояви людської натури, складність духовного
буття особистості. Це дало підстави його
наступникам визнати митця очільником літературної школи англійських «поетів-метафізиків».
3. Повідомлення
учня про метафізичну поезію.
V.
Аналітичне
дослідження поезії Джона Донна « Мету я втратив. Жити без мети…»
Виразне читання вчителем або підготовленим учнем поезії Донна « Мету я втратив. Жити без мети…»
у перекладі В.Коптілова.
-
Ваше
враження від поезії?
-
Охарактеризуйте
емоційний стан ліричного героя?
-
Яким
настроєм наповнена поезія? Це песимістичний чи оптимістичний вірш? Чому?
Слово вчителя. Схильність до вагань між життєлюбством і аскетизмом вважається однією з
визначальних рис духовного життя часів бароко.
Мистецтво
бароко вже не просто розважало чи давало відпочинок, воно спонукало до роздумів
про життя – його загадковість, красу і трагізм. Тож мистецтво бароко закликало
людину дорожити життям і пройти його осмислено, духовно змістовно.
-
Які
образи виникли у вашій уяві?
-
Які
філософські питання хвилюють ліричного героя?
-
Визначте
основні метафізичні образи у поезії «Мету я втратив. Жити без мети…» (Смерть, Час, Людина, Доля, Бог, Кара …)
-
Які
художні засоби можна визначити в поезії? Наведіть приклади.
Слово вчителя. Визначальним стильовим засобом бароко є метафора, за допомогою якої можна
пов’язати чи зіставити несумісні на
перший погляд ідеї та предмети, тому світ постає багатозначним, динамічним. Звідси
потяг бароко до живописності, гротеску, містики, риторики, контрасту.
-
Що
являє собою текст? Діалог чи монолог? (Герой
задає уявному співрозмовнику питання, заздалегідь знаючи, що не отримає на них відповіді).
-
Як
ви вважаєте, чи схиляється ліричний герой Дж. Донна під ударами долі?
-
Прочитайте
рубрику «Краса слова» на с. 221 та розкрийте ознаки бароко, що знайшли втілення
у творчості поета.
VI.
Рефлексія
-
Тож
повернімося до початку уроку й спробуємо відповісти на проблемне питання.
(Вислуховуються всі думки учнів).
Слово вчителя. Отже, Джон Донн відкрив людині небачені досі глибини духу, нездоланні
протиріччя, зобразив трагізм існування особистості у світі і драматизм її
внутрішнього життя. У творчості Дж. Донна чітко відчувається пульсація думки.
Сюжет у його творах визначає не тільки рух художнього образу, але й рух думки. У
творчості співця бароко високо цінується людина, її духовне й тілесне єство,
проголошується вічне життя, і його поезія – це розлогий діалог людини з Богом
про життя, любов, смерть.
VII. Аргументація та виставлення оцінок за урок
VIII. Домашнє завдання: Зіставити (у вигляді таблиці) образи ліричних героїв віршів
Л. де Гонгори та Джона Донна.
Використана література:
1. Ніколенко О.М. Бароко. Класицизм. Просвітництво: [посібник
для вчителя]/ О.М.Ніколенко – Харків: Веста: Ранок, 2003. – 224 с.
2. Кирилюк З.В. Античність. Середньовіччя. Відродження.
Бароко. Класицизм/ З.В. Кирилюк. – Тернопіль, 2002. – 258 с.
3. Ніколенко О.М., Зуєнко М.О., Стороха Б.В. Зарубіжна
література. Підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів – Київ:
Грамота, 2016. – 286 с.
Немає коментарів:
Дописати коментар