Тема методичної розробки «Стратегії смислового читання як шлях виховання
учня-читача». Головною ідеєю даної методики є організація навчальної
діяльності, спрямована на активізацію
психічних процесів мислення учня під час роботи з текстом.
Враховуючи головну мету вивчення предмета «Світова література» в
загальноосвітній школі – прилучення учнів до здобутків світової літератури і
культури, розвиток творчої особистості (читача), формування в неї
гуманістичного світогляду, високої моралі, естетичних смаків, а також якостей
громадянина України, який усвідомлює свою належність до світової спільноти,
навчання учнів стратегіям смислового читання дуже важливе.
Актуальність проблеми полягає у системному та цілеспрямованому підходу до
розвитку мовленнєвої лінії та вихованні учня-читача, суб’єкта культури і
власної життєтворчості.
Учитель повинен навчити дітей сприймати і осмислювати художній твір як факт
мистецтва. А цього не можна зробити без захоплення, без радісного відчуття
краси, без сердечного хвилювання, яке б передалося школярам. Читання має дати
учням насолоду, радувати і хвилювати. Учитель, навчаючи дітей правильно читати,
водночас вчить їх розуміти художні твори. Адже кожен твір, яким би він не був
довершеним, ніколи не справить на читача відповідного враження, якщо той не
розуміє його кінця. Школярі не завжди і не все сприймають після першого
читання. Дуже часто вони йдуть до розуміння через емоції, що виникли під час
ознайомлення з текстом. Тому до першого ознайомлення з твором дітей потрібно
готувати, налаштовувати їх на сприйняття, допомагати засвоювати невичерпне
багатство ідейно-художнього змісту, моральні принципи героїв.
Процес читання складається із трьох фаз.
Перша – це первинне сприйняття тексту, розкриття його змісту, своєрідне
розшифрування, коли із окремих слів, фраз, речень складається загальний зміст.
В цьому випадку читання включає перегляд, встановлення значень слів,
знаходження відповідностей, узнавання фактів, аналіз сюжету і фабули,
відтворення і переказ.
Друга – це видобування змісту, пояснення знайдених фактів за допомогою
залучення знань, які вже є, інтерпретація тексту. Тут відбувається
упорядкування та класифікація, пояснення
і підсумовування, відмінність, порівняння і співставлення, угрупування,
аналіз і узагальнення, співвідношення з власним досвідом, роздум над контекстом
і висновками.
Третя – створення власного нового сенсу, тобто привласнення набутих нових
знань як власних у результаті роздумів.
Сутність
стратегій смислового читання полягає у тому, що стратегія має відношення до
вибору, функціонує автоматично на свідомому рівні і формується в ході розвитку
пізнавальної діяльності.
Навчання стратегіям
читання включає придбання навичок:
·
розрізнення
типів вмісту повідомлень – факти, думки, судження, оцінки;
·
розпізнавання
ієрархії сенсів в рамках тексту – основна ідея, тема та її складові;
·
власне
розуміння – процес сприйняття рефлексії культурного сенсу інформації.
Дана методична розробка буде корисною вчителям світової
та української літератури.
Ознайомитися з повним документом
https://docs.google.com/document/d/1fiEjn-Tf8XJ7-q9lsK-Qt5J6aqy_3Z1x2be7aV9U6W8/edit?usp=sharing
Немає коментарів:
Дописати коментар